AI kehityksen tukena

Kun lentopallo lajina aikanaan kehitettiin...  Ajatellaan lähempää aikakautta, jolloin pallo oli vielä valkoinen ja lähti lyödessä lujaa. Mitä kauemmas eletään, sitä lujempaa ja korkeammalle se puheissa on aikanaan kimpoillut. Minkälaista taustatyötä laji on aikanaan vaatinut ja miten se eroaa nykyhetkestä? Mitä meidän aikakaudesta jää tulevaisuuteen? Digitalisaatio on tuonut paljon asioita, mutta nyt ajankohtaisena on AI. Voiko AI:sta olla meille hyötyä ja miten voisimme aihetta kokeilla?

Aiheita, joita voisi kokeilla kehittää AI:n avulla

  • Ikäluokkien vuosisuunnitelma

  • Loisitko juniorilentopalloon ikäluokkiin vuosisuunnitelman jokaiselle ikäluokalle.

  • Onko asioiden toimimattomuudella mahdollista saada uusia vanhempia mukaan lentopalloseuran toimintaan?

Kokeile ja mieti tai muistele 🏐

Kokeiluna luotu vuosisuunnitelma U13-U15 ikäisille, jossa apuvalmentajan, päävalmentajan ja valmennuspäällikön tehtävät kullekin kuukaudelle.
Mieiti rehellisiä lähtökohtia ja lähde rohkeasti kokeilemaan.
Nykypäivästä tulevaisuuteen...

Kannattaa ajatella myös itse, mutta ihan hyviä asioita tulee esille.

Seuravalmentajalle

TOIMINTAMALLI: Kehitys ensin – kilpailu tukena

1. ENNEN TURNAUSTA – Selkeytä prioriteetit ja suunnitelma

1.1 Määritä valmentajana periaatteesi

  • ”Pelaajien kehitys on aina tärkeämpää kuin yksittäisen pelin tulos.”

  • Kirjaa itsellesi kolme periaatetta (esim. peliajan jakaminen, kokeilut eri pelipaikoilla, päätavoitteet pelillisesti).

1.2 Viesti joukkueelle ja vanhemmille

  • Avaa selkeästi, että turnaus on oppimisen paikka, ei huippusuorituksen maksimoimista.

  • Kerro, että peliaikaa jaetaan kehityksen näkökulmasta, ei vain tuloksen perusteella.

1.3 Suunnittele turnauksen tavoitteet

Aseta 2–3 konkreettista kehitystavoitetta, kuten:

  • “Joka erässä X määrä syöttöjä riskitasolla, jota harjoittelemme.”

  • “Keskitorjujille paljon hyökkäysvastuuta.”

  • “Vastaanoton järjestelmän rohkea käyttö, vaikka se johtaa virheisiin.”

2. TURNAUKSEN AIKANA – Toimi prioriteettien mukaan

2.1 Peluutussuunnitelma

Käytä valmiiksi päätettyä mallia, esim.:

  • Kaikki pelaavat vähintään yhden kokonaisen erän.

  • Aloituskuusikko vaihtelee otteluiden välillä.

  • Pelipaikkakokeiluja tehdään ennakkoon sovitusti.

2.2 Valmenna kehitysteemoja, älä tulosta

  • Ohjeet sidotaan taito- ja pelikäsitystavoitteisiin, ei tuloksen pakonomaiseen jahtaamiseen.

  • Virheet hyväksytään, kun ne syntyvät oikeista valinnoista (rohkea pelitapa, uusi taito, korkea riskitaso).

2.3 Tee pelin aikaisia valintoja kehityksen pohjalta

Kysy itseltäsi kriittisissä hetkissä:

  • “Auttaako tämä ratkaisu pelaajia kehittymään?”

  • “Rikkooko tämä pelaajan luottamusta tai kehityspolkua?”

  • “Teenkö tämän vain voiton vuoksi?”

Jos vastaus on ”kyllä” vain viimeiseen, valitse kehitys edelle.

2.4 Pelin jälkeiset mini-palaverit

Pidä 3 minuutin palautetuokiot:

  • Mikä taito/teema onnistui?

  • Mikä opittiin?

  • Mitä yritetään seuraavaan peliin?

3. TURNAUKSEN JÄLKEEN – Reflektio ja jakaminen

3.1 Kirjaa omat havaintosi

  • Mitkä pelaajat kehittyivät?

  • Minkä teeman harjoittelua pitää jatkaa?

  • Missä kohtaa lipsui tuloskeskeisyyden puolelle?

3.2 Avoin kommunikaatio joukkueelle

Pidä treenin alussa yhteenveto:

  • Nostetaan esiin kehitykset, ei sijoitusta.

  • Kerrotaan selkeät seuraavat harjoitustavoitteet.

3.3 Palauta fokus arkeen

Seuratoiminnan peruspilarit:

  1. Oppiminen

  2. Ilo ja motivaatio

  3. Turvallinen kehittymisen ympäristö

  4. Pitkän aikavälin pelaajapolku

Turnaus on vain yksi osa tätä kokonaisuutta.

Pikamuistisääntö valmentajalle

VOITTOA:

Saat, kun priorisoit kehityksen.

KEHITYSTÄ:

Et saa, jos priorisoit voiton.